Modrá barva značí trasu v nenáročném terénu
"Jsme zřejmě jedinou zemí, kde je v jednom systému značení rozšířeno také o cyklostezky a lyžařské trasy," tvrdí předseda Klubu českých turistů Jan Havelka. Právě dobrovolníci z této organizace mají značení cest na starosti.
Podle stránek Klubu českých turistů vznikla první pěší turistická trasa KČT 11. května 1889, kdy "označovací družstvo" spojilo červenou značkou Štěchovice a Svatojánské proudy. Ještě v tomto roce byly vyznačeny další trasy na Karlštejn, Skalku a Rač a délka tras tak dosáhla 55,5 km. V roce 1912 bylo dokončeno značení první dálkové trasy z Prahy přes Brdy na Šumavu.
Značené trasy pak rychle přibývaly, v roce 1920 jich bylo v tehdejším Československu 25 000 km, v roce 1938 již 40 000 km, kdy turistika dosáhla největšího rozmachu.
Druhá světová válka a dále léta 1950 - 54 ale znamenaly krizové období pro značení. Neprováděla se potřebná pravidelná obnova značení a celá síť značených tras byla silně narušena.
V roce 1954 vydala vláda Usnesení o nové organizaci turistiky a cestovního ruchu v ČSSR a v r. 1958 pak ÚV ČSTV Směrnici o jednotném značení turistických tras v Československu. Značení získalo v rámci financování tělovýchovy pravidelný příjem na úhradu materiálu a cestovních nákladů značkařů. Značené trasy se podařilo znovu obnovit a postupně vybavit směrovkami a nástěnnými mapami.
Síť značených tras se postupně zvětšovala. Brzy po roce 1989 bylo provedeno i vyznačení sítě turistických tras v dlouhá léta nepřístupném pásmu při rakouské a německé hranici. Mezi zajímavosti patří i „české“ vyznačení turistických cest ve vzdálenějších místech Evropy, se známými značkami se tak například můžeme sejít v Chorvatsku na ostrově Krk, kde je zprovoznil Václav Tupý.
V České republice dosahují současné době trasy délky kolem 40 tisíc kilometrů, z toho pěší trasy měří 1470 kilometrů, zbytek připadá na cyklotrasy a lyžařské trasy.
Sdílejte na sociálních sítích