Airbus A380 nový evropský gigant

Největší dopravní letadlo světa změní turistiku

Datum vydání: 18.01.2005 | autor:
Revoluci v civilní letecké dopravě je model konsorcia Airbus – letounu A380. Ten byl právě oficiálně představen v jihofrancouzském Toulouse. U této příležitosti se sešlo pět tisíc oficiálních hostů a nejvyšší politici čtyř zemí EU. Právě pro Evropu je model A380 v jistém smyslu triumfem, neboť evropské konsorcium Aibus tím pokořilo svého starého rivala - americký Boeing. Ještě před deseti lety přitom byl Airbus téměř společností „na odpis“ a v jeho komerční úspěch věřil málokdo. Model A380 s kapacitou 555 cestujících učiní z dálkových letů skutečně masovou záležitost. Aeirolinky počítají, že díky takto jednorázově odbaveným cestujícím poklesnou náklady na jednoho pasažéra o třetinu oproti současným cenám. A to se jistě odrazí i v turistickém průmyslu.
Posledním podobným modelem, který převrátil cestování letadly vzhůru nohama byl model Boeing 747 z konce 60- tých let.
Zavedení letounu Airbus A380 na běžné linky se letecká doprava dočká pravděpodobně podobného efektu. Stane se tak v roce 2006, po ukončení praktických letových a provozních zkoušek. První zkušební let si letoun prožije na přelomu března a dubna letošního roku.
Díky svým parametrům budou A380 bude nejčastěji létat na dlouhých trasách spojujících Asii a blízký východ s Evropou a USA. Počítá se i s lety do Austrálie.
 
Parametry A380
 
Největší dopravní letoun světa je dlouhý 73 metrů, rozpětí křídel je bezmála osmdesátimetrové. V nejvyšším bodě je A380 vysoké asi jako osmipatrový dům.
Letadlo je ve svém vnitřním uspořádání značně variabilní. Například na charterové linky umožňuje přeměnit všechny prostory na turistickou třídu. Maximální kapacita pak ze standardních 555 cestujících stoupne až na 853 pasažérů.
Vývoj letadla stál Airbus nakonec kolem dvanácti miliard eur, což je asi o 13 procent víc, než kolik činily původní předpoklady. Značná část těchto dodatečných výdajů padla na snížení hmotnosti letadla.
To je nakonec o pět tun těžší, než činila původní specifikace - celkem váží 560 tun. Přesto se nakonec vývojářům podařilo postavit A380 tak, aby splnilo hlavní očekávání aerolinek. Tedy snížit náklady na provoz a posílit zisky uvadlé kvůli rostoucím cenám ropy a poklesu zájmu o cestování po září 2001.

Za co a kolik se připlácí:

Bazén 500 korun
Tenisový kurt 800 korun
Stolní tenis 100 korun
Sauna 800 korun
Ruské kuželky 300 korun
Jízdní kolo 300 korun
Pes od 200 korun
 
Poznámka: ceny jsou orientační za týden
 
Model čeká pravděpodobně komerční úspěch

O nákup letedla projevilo konkrétní zájem již 14 společností, je podepsáno 149 objednávek. Aby bylo zavedení modelu ziskové, musí se prodat nejméně 250 letounů, což však podle představitelů konsorcia Airbus nebude problém. 
Největší flotilu budou podle současných objednávek dubajské aerolinky Emirates. Ty objednaly už 45 letounů. Naopak první letoun si odeberou Singapore Airlines a to v prvním čtvrtletí 2006.
Model A380 bude z montážních linek sjíždět minimálně 30 let a plánované prodeje by za tu dobu měly dosáhnout minimálně  700 strojů. Cena jednoho letadla odpovídá výši 260 milionů dolarů, tedy asi šest miliard korun. Výrobci však zákazníkům hlavně při vyšších kontraktech často poskytují slevy.
Interiér bude dodáván leteckým společnostem na míru. Některé z nich již oznámily netradiční úpravy vnitřního uspořádání plochy. Například Virgin Atlantic britského miliardáře Richarda Bransona chce do nových A380 instalovat kromě běžného vybavení také salony krásy, kasino, tělocvičnu a dvojlůžka.
Branson řekl, že zábavní centrum, kde si pasažéři budou moci zahrát blackjack nebo ruletu, bude přístupné cestujícím v první i v ekonomické třídě.
Virgin už teď nabízí u některých letů sedadla s možností úpravy na dvojlůžka a v každém novém airbusu jich chce mít 35.

 
 
Zajímavosti

- A380 je o 15 metrů širší, 4 metry vyšší a 2 metry delší než
konkurenční Boeing 747. Je také o 118 tun těžší
- Ve standardní verzi se do A380 vejde 555 cestujících,  Boeing 747
jich pojme 416.
- Při startu vyvinou čtyři motory Rolls-Royce Trent 900 stejný tah
jako 3500 osobních automobilů.
- Mezi letišti, která se na A380 připravují je například londýnské
Heathrow, letiště JFK v New Yorku, Los Angeles, Tokio, Soul,
Hong Kong, Bangkok, Singapur a Frankfurt.
- Airbusu A380 se může velikostí rovnat jen nákladní šestimotorový
Antonov An-225. Vyrobeny ale byly jen dva exempláře, původně
pro transport sovětských raketoplánů. Antonov je o 11 metrů delší,
o 8 metrů širší, ale nižší než A380

Email příjemce:
Vaše jméno:
Váš email:
Komentář:
Kontrola proti robotům:
Součet 101 + 26 je:
Jan Cempírek e-Dovolená.cz
E-mail: cempirek@e-dovolena.cz
Sdílení článku

Sdílejte na sociálních sítích

kontakt

Doporučujeme: Lipno.cz | Recenze hotelů | Egypt last minute Golfové kurzy | Dovolená last minute Chata-Direkt.cz | Bedekr.cz | Valentine.cz | Španělsko.info | Lyže-shop.cz | Promitani.cz |
Dovolená | DoKempu.cz | Ubytování v Chorvatsku | Last minute | Ubytování Liberec | Dovolená v Řecku

ČESKÝ INTERNET s.r.o. © 2010 Marten & Louis, spol. s r.o., ČESKÝ INTERNET s.r.o., Kostelní 942/46, České Budějovice
Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
Připomínky a návrhy zasílejte na info@ceskereality.cz.
token: , oasis: _